dilluns, de setembre 19, 2005

La cura per la llengua


llengua
Originally uploaded by joanet.
No me tenc per una persona especialment obsessionada per la correctesa de la llengua. En aquest aspecte consider que cal una mica de cura, especialment en els contexts més formals, però això és tot.

Però no puc evitar veure amb certa preocupació que cada vegada hi ha menys cura per la llengua. I no només per la catalana, també veig moltes incorreccions en els usuaris del castellà, però vaja, em centraré en el català que m'és més proper.

Em preocupa molt el model lingüístic que s'impulsa (?) des dels mitjans de comunicació. Estic força content amb l'arribada d'IB3 perquè no deixa de ser un nou àmbit perquè la gent escolti el català, però la cura que hi ha per la correcció em sembla insuficient.

Em preocupa encara molt més la degeneració lingüística del que fins fa poc era el millor referent als mitjans: TV3 i Catalunya Ràdio. Record que més d'una vegada s'ha explicat que hi havia uns "escoltes" permanents que anotaven les incorreccions i després les comentaven amb els locutors/presentadors dels programes per intentar que no es repetissin. Què ha passat amb això? Ja no existeix aquest servei?

La quantitat d'incorreccions que es diuen diàriament m'abruma inclús a una persona del carrer com som jo, però és que paraules com "vivenda" o "enfermetat" són d'ús comú a la ràdio i la televisió públiques de Catalunya. Per no xerrar de "dos" emprat en context femení: "S'han enderrocat dos cases" enlloc de "S'han enderrocat dues cases".

Podeu dir que potser fil molt prim, però la veritat és que jo ho crec, crec de veres que hi ha un procés desinterès gradual per dir les coses ben dites i per ser referent lingüístic.

Estic sent massa dur? Escoltau atentament...