Farenheit 9/11 com a pel·lícula
Consider que aquesta nova peli de'n Moore no està a l'altura de la genial Bowling for Columbine que amb tant mereixement es va dur l'Òscar. Així i tot és una bona pel·lícula.
[ I ara deixau-me obrir un petit off-side. M'agrada referir-me a aquesta mena de documental com a pel·lícula per diferenciar dels documentals habituals (de la National Geographic Society per exemple) per una raó, i és que veig aquestes pelis-documentals com a un gènere cinematogràfic com ho pot ser el western, el cinema negre o el musical. El tret característic és que (se suposa) que no tens actors sinó que enregistres amb la càmara situacions de la "vida real" (hi hauria molt que discutir d'això...) i després amb elles muntes una narració cinematogràfica. ]
Tornant a Farenheit, la peli conté nombrosos encerts cinematogràfic:
- La presentació dels personatges en les sessions de maquillatge televisiu que ens remet als camerins on els actors que es disposen a representar una obra de teatre es caracteritzen i que col·loca a Bush, Powell, Rumsfeld, Cheney, Rice i companyia en el que són per Moore: actors (jugant també amb un doble sentit doncs estan actuant per Moore però també pels seus electors).
- El tractament inicial de l'11-s amb aquelles mirades a dalt, amb aquelles passes desesperades de la gent que fuig mentre papers que recorden a les fulles de la tardor creant una escena que ens remet directament al Cuirassat Potemkin d'Eisenstein.
- El paral·lelisme entre la dona americana que ha perdut el seu fill soldat a la guerra d'Iraq i la dona iraquiana que ha perdut familiars civils en un bombardeig a Bagdad.
- Els minuts de Bush mentre estan succeïnt els atacs i ell està pràcticament "abandonat" en una visita a una escola pública de Florida. El president ha estat informat dels atacs, però cap dels seus assessors no és allà per dir-li que ha de fer. Una escena que pareix de cinema de ficció on queda clara la talla d'un home mediocre com és Bush.
Segurament n'hi ha alguns o molts d'altres que se m'han escapat o no record ara. Per contra hi ha també alguns demèrits. Moore subralla massa, sempre vol que te quedi tot ben clar i per això necessita dir-te les coses quaranta vegades. Supós que ho fa perquè la peli té una intenció clarament educativa o propagandista i aquesta intenció li resta valor a la peli des del punt de vista estrictament cinèfil. No pot evitar redundar en el que passa al seu poble Flint, duent aquell lema dels 90: think globally act locally a l'extrem.
Deixaré les reflexions sobre tots aquests tràgics fets per un segon post... fins ara.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada