dijous, de maig 03, 2007

Dos línies...

Sóc un grunyon.

Després de tantíssim de temps sense escriure al bloc arrib aquí per remugar un poc.
Però és que estic una mica fins a dalt de sentir com se maltracta el nostre idioma, agafau-vos, a Catalunya Ràdio. Record que abans s'explicava que hi havia uns lingüistes que prenien nota de les incorreccions fetes pels locutors i després les repassaven amb aquests per millorar la seva competència lingüística. La majoria de les incorreccions que cometen són típics "barcelonismes" que fan molt mal a les orelles d'un oient mallorquí.

Us pos un parell d'exemples:

- "Vivenda" una paraula que aquí ens ha costat de deixar de banda però que ara ja sabem tots que hem de dir "habitatge", bé doncs a Catalunya Ràdio han fet marxa enrera i empren erròniament "vivenda".

- "Enfermetat" aquesta sí que em posa malalt!!! És terrible sentir aquesta paraula, doncs se pot sentir només posar el 93.3 FM.

- "Esgotar". "S'han esgotat les entrades pel concert de Police". Doncs no sé com ha estat això? Que tenen cames les entrades? Què corren pel Tibidabo amunt i avall? Que jo sabi les entrades, si s'han acabat, doncs s'han "exhaurit", no "esgotat", que és el que em passa a mi quan vaig en bicicleta.
- "Dos". Sí sí, "dos". Per exemple: "Fan falta dos setmanes", "Hi ha dos pilotes al camp". "Dues", en femení se diu "dues". Em posa dels nervis!!!!

I podria seguir. Una estona llarga. És molt trist perquè no fa tant Catalunya Ràdio era una garantia de model lingüístic. Tenien molta cura amb la parla i, a més, intentaven parlar al més estàndard possible, evitant caure en el dialectisme. Malauradament, ara ens trobam que cada dos per tres estan dient incorreccions i, per dissort, han abandonat la llengua estàndard que haurien d'emprar per un dialectisme barceloní, molt influenciat pel castellà i, segons la meva opinió, provincià.

Una pena.

1 comentari:

joan ha dit...

hola grunyon :-)
sé que IB3 no és un exemple modèlic de llengua, però per si ajuda en res volia precisar que en el cas de les entrades exhaurides/esgotades, a noltros un dels correctors de la ràdio ens va dir que ambdues eren correctes...