divendres, d’abril 15, 2005

La gran muntanya russa (big dipper)


big dipper
Originally uploaded by joanet.
És una sensació recurrent en mi la malenconia. Una estúpida sensació recurrent que torna com les marees quan menys t'ho esperes. Supós que s'han escrit mil cançons que m'acompanyen quan em sent així, "Big Dipper" de Cracker només n'és una. La lletra és un tant críptica però és clar que alguns detalls refereixen a la situació en que es troba algú frustrat perquè no aconsegueix un amor ("Could I take you out? I'll be yours without a doubt On that Big Dipper [...] I haven't got the courage yet") . L'efecte de "Big Dipper" sobre el meu ànim quan estic "a la baixa" és de companyia, i sobretot és la música (amb la veu), més que la lletra, la que arriba directament al subconscient.

"Big Dipper" és un d'aquells exemples on la lletra està plena de referències locals a la ciutat de Santa Cruz, CA. Lloc on David Lowery passà bona part de la seva joventud estudiant. Fa un parell de setmanes vaig passar per aquesta ciutat sense anar-hi (anàvem a Monterey) i vaig aprofitar l'oportunitat per aturar-me i veure de prop el Big Dipper. La gran muntanya russa està en un parc d'atraccions, el Broadwalk, típic americà que té el regust de les coses vengudes a menys, se veu a primer cop d'ull que uns anys enrera visqué millors temps i ara lluita per ressituar-se en una societat diferent. Em recordà una mica l'ambient crepuscular de la pel·licula "Atlantic City" (Louis Malle, 1980) amb Susan Sarandon i Burt Lancaster. Es troba aferrat a la platja de Santa Cruz. És un lloc d'accés públic amb atraccions, botigues de camisetes, venda de pretzels amb caramel i amb inclús un màgic de cartró pedra que per 50 cèntims obre uns ulls de vidre, et mira fixament i lànguidament... i t'encerta la fortuna (ben mirat molt barat si és així). Ah, en consonància amb aquesta tendència a potenciar lo gran i menysvalorar lo petit que ens ha portat a que les hamburgueses, les crispetes, les cocacoles ara són mitjanes, grans o gegants (*), el Big Dipper ara es diu Giant Dipper. L'insensible negociat no ha respectat lo que no s'hauria d'haver tocat.

Com que això no és cap tesi, no tenc cap conclusió. Us he posat una foto que em vaig fer allà amb una aferratina que me donaren a l'entrada i que he ampliat perquè se pugui llegir. Diu "Attack Iraq? NO", segur que en Lowery n'estaria d'acord.

(*) vull trencar una llança a favor de recuperar "petit/a" com a un adjectiu positiu, no hi ha dret a que es discrimini, visquen les petites coses!